Yumurta Donasyonu

YUMURTA (OOSİT) DONASYONU:

Yumurta donasyonu ilk olarak prematür ovaryan yetmezliği yani erken yumurta yetmezliği ile erken menopoza girmiş kadınlarda önerilmeye başlanmıştır. Bu durumların tanısı ultrasonda yumurta rezervinin değerlendirilmesi ve kandaki hormon düzeylerine bakılması ile konulur (FSH ve AMH). Buna ek olarak yumurta donasyonu yapılması göz önünde bulundurulabilecek hastaları şu şekilde sıralayabiliriz:

1. Erken yumurta yetmezliği
  2. Menopoz
  3. Tekrarlayan tüp bebek başarısızlıkları
  4. Kalıtsal hastalıklar

Yumurta donasyonunda asıl amaç

Kendi yumurtası bitmiş veya kullanılmaya uygun olmayan hastalarda (örneğin kötü kaliteli) yumurta nakli ile bu sorunun aşılmasıdır. Bunun için donör adı verilen yumurta vericileri kullanılmaktadır.  Donörler belirli kriterlere bağlı olarak seçilmektedirler. Öncelikle 20 ile 30 yaş aralığında gebeliği kanıtlanmış genç kadınlardan olmasına özen gösterilmelidir.

Donörlerin kan grupları ve fiziksel özellikleri (saç rengi, göz rengi gibi) değerlendirilmektedir. Bunun dışında çeşitli hastalıkların(enfeksiyon ve genetik) araştırılması ile psikiyatrik testlerden geçirilmektedirler. Aile öyküsü ve sosyal özellikleri sorgulanmaktadır.

Uygun donör belirlendikten sonra alıcının rahminin oluşturulacak embryoya hazırlanması gereklidir. Bunun için adetin 2. veya 3. Günü muayene ve kan testlerinden geçirilerek hormonal destek tedavisi ile endometriumun yani rahim zarının kalınlaştırılmasına başlanır. 7mm üzerine ulaşılması yeterli rahim kalınlığı elde edildiğini gösterir.

Donör ve alıcı tedavi başlangıcı;

Donör de alıcı ile eşzamanlı olarak tedaviye başlanır. Donör hazırlığı klasik bir tüp bebek tedavisi gibidir. Hormon iğneleri ile yumurtalar artırılır ve geliştirilir. Belirli boyuta ulaşınca çatlatma yani olgunlaştırma iğnesi yaptırılır ve donörün yumurtaları toplanır. Yumurta toplama günü alıcının eşi sperm vermektedir.

Sperm ile donör yumurtaları laboratuar ortamında mikroenjeksiyon işlemi ile döllenirler. Embryo gelişimi takibi yapılır. Bu esnada alıcı kadına progesteron içerikli bebeğin tutunmasını artırmaya yönelik ek ilaçlar başlanır.  Oluşan embryolar kaliteleri değerlendirildikten sonra transferi yapılır.

Yumurta Donasyonu(Yumurta Nakli) Nedir? Kimlere uygulanır?

Yumurta donasyonu (yumurta nakli) kendi yumurtası ile gebelik elde edilemeyecek ancak rahmi olan hastalarda kullanılan bir yöntemdir. Bu tedavide bir yumurta vericisinin (donör) yumurtaları kullanılmaktadır.

Kimlere Yumurta Donasyonu Uygulanabilir?

• Menopozdaki hastalar
  • Menopoza geçiş dönemindeki hastalar
  • 43 yaş üzeri hastalar
  • Tekrarlayan tüp bebek başarısızlığı olan hastalar
  • Daha önceki tüp bebek denemelerinde yumurta kalitesinin kötü olduğu saptanmış olgular
  • Tüp bebek denemesinde yumurta elde edilemeyen olgular
  • Yumurtalıkları ameliyatla alınmış olgular
  • Kemoterapi ya da radyoterapi almış olan olgular
  • Genetik ya da kromozomal bir hastalığın taşıyıcısı olanlar yumurta donasyonuna adaydırlar ve bu tedavi ile yıllardır hayallerini kurdukları bebeklerine kavuşabilmektedir.

İşlem öncesi hangi testleri yaptırmak gerekmektedir?

Kadından: Hemogram (Kan sayımı), Kan grubu, TSH, FT4, HBsAg, AntiHIV, AntiHCV, VDRL.
Rahim filmi(HSG)
Erkekten: sperm analizi, Kan grubu, HBsAg, AntiHIV, AntiHCV, VDRL

Donör / yumurta vericisi kriterleri:

Donör kriterleri olarak Avrupa ve Amerika’da infertilite derneklerinin önerileri esas alınmaktadır. (ESHRE ve ACOG önerileri)

• Yaş donör seçiminde önemli bir kriterdir. Yumurta vericileri için önerilen yaş 21-35 yaş aralığıdır. Ancak başarı odaklı çalıştığımız için merkezimizde daha iyi yumurta kalitesi elde edeceğimizi düşündüğümüz 21-30 yaşları kabul etmekteyiz.
    Rutin testler olarak bulaşıcı hastalıklar (Hepatit B, Hepatit C, HIV ve Sfiliz) ve kan grubu ile Rh bakılmaktadır.
  • Genetik olarak gerekli testlerin yapılmış olması(kromozom analizi, talasemi ve orak hücre anemisi, gerekli görülen olgularda kistik fibrozis hastalığı) , psikiyatrik olarak gerekli testlerden geçmesi ve vericinin kendi sağlığı ve aile öyküsünün ayrıntılı incelenmiş olması gerekmektedir.
  • Normal üreme sistemine sahip olmalıdır. Daha önce gebeliğini kanıtlamış olması gerekmektedir.Alıcı ile uygun kan grubu ve fiziksel özelliklerde olmasına dikkat edilmektedir. Bunun için başvuran hastaların fiziksel özellikleri sorulmaktadır. Donör ile benzer olmasına dikkat edilmektedir. Saç rengi, göz rengi ve ten rengi önemli belirleyici özelliklerdir. Ancak hasta istediği özellikleri de donör tercihi yaparken bize sunabilmektedir.
  • Merkezimizde alıcı ile donörün kimlik bilgileri gizli tutulmaktadır. Yasalar doğrultusunda alıcı ve donörün kimlik bilgileri asla paylaşılmamaktadır. Bu konuda kesin gizlilik ilkesi esas alınmaktadır.

Gynolife Tüp Bebek Merkezi

• Gynolife Tüp Bebek Merkezi Kıbrıs’taki en iyi ve en geniş donör alt yapısına sahip merkezdir. Tecrübeli ekibi ile en iyi kalitede donör/verici yumurtasını elde etmektedir. Unutulmamalıdır ki donörün yumurtasının kaliteli olması sizin başarı şansınızı da artıracaktır.
  • Bu işlemlerde donör bekleme listesi yoktur. Yani tedaviye başladığımızda donör de tedaviye başlayacaktır. Bu şekilde tedaviler paralel bir şekilde yürütülecektir.
  • Kliniğimizde her alıcı çift için bir donör kullanılmaktadır. Biz kliniğimizde yumurta paylaşımı yapmamaktayız. Bu sayede alıcılar için daha fazla sayıda yumurta kullanılarak daha iyi ve daha fazla sayıda embryo elde edilmektedir. Bu şekilde de çiftin başarı şansı artmakta ve transfer sonrasında geriye dondurulacak embryoları kalabilmektedir.
  • Dondurulacak embryo kalması hastalarımız için önemlidir. Gebelik esnasında oluşabilecek herhangi bir terslikte (düşük ya da erken doğum gibi) ya da gebelik sonrasında kardeş isteme durumunda bu embryolar kullanılacaktır.

Farmakolojik/Tıbbi Tedavi nasıl olmaktadır?

Alıcı kadının rahim içi/endometriumu embryonun implantasyonu yani tutunması için gerekli ön hazırlığa ihtiyaç duyar. Bebeğin tutunabilmesi için hormonal destek sağlanması gerekir. Bunun için tedavisi tarafımızca düzenlenir. Rahim içi bebeğin yerleşmesi için yeterli olduğu zaman embryo transferi planlanır. Bu ön tedavi süreci yaklaşık 15-20gündür.

Yumurtaların Döllenmesi İçin Sperm Ne Zaman Verilmeli? Spermin Hazırlanması Nasıl Olur?

• Sperm, yumurtanın döllenmesi için gereklidir. Bunun için donörün yumurta toplama günü erkeğin merkezimizde olması ve sperm vermesi gerekir. Bu işlem öncesi 3-5 günlük cinsel perhiz uygundur. Özel sperm verme odasında mastürbasyon yöntemi ile sperm özel bir kaba alınır. Spermin işleme uygun hale getirilmesi laboratuar koşullarında yapılır ve dölleme için en uygun spermler seçilir.
  • Eğer donörün yumurta toplama günü erkek sperm veremeyecekse önceden erkek gelip merkezimizde sperm verebilir. Alınan sperm dondurulup saklanır. Dölleme işleminde erkeğin dondurulan spermleri çözülerek kullanılabilirler.

Fertilizasyon(Dölleme), Embryo gelişimi ve Transfer

• Sperm ve oosit/yumurta ileri bir teknik olan mikroenjeksiyon yöntemi ile laboratuar ortamında döllenirler. Bu işlemi takiben bir kültür ortamında embryoların gelişimleri izlenir. Embryo gelişimine ve hastanın koşullarına göre 3. ya da 5. günler arasında transfer yapılır.
  • Transfer edilecek embryo sayısı hastanın sağlık koşullarına, rahminin durumuna ve de embryo kalitesine bağlı olarak hasta ile beraber karar verilerek belirlenir.
  • Transfer işlemi ağrısız bir işlemdir, yaklaşık 10 dakika sürmektedir. Anestezi gerekmemektedir.
    İşlem sonrası hastalarımızı 2 saat kadar merkezimide istirahat etmelerini önermekteyiz.

Sonuç ne zaman belli olacak? Ve merkezimizin başarı oranı nedir?

Embryo transferinden sonra 12. günde kanda gebelik testi bakılması gerekmektedir. Bu tahlil sonucuna göre gebeliğin gerçekleştiğini anlamaktayız. Dünyada yumurta donasyonu başarı oranı %60 seviyesindedir.

Taze, kaliteli ve bol yumurta kullanma ve en üst düzey laboratuar koşulları sayesinde merkezimizde BAŞARI ORANIMIZ %78-85 arasında değişmektedir. Yüksek gebelik oranımız ile sizi gebe bıraktığımız mutlu çiftlerimizden biri yapmak istiyoruz.